گفتاری در تکمیل دیوان قوامی رازی و تصحیح قصیدۀ بازیافتهای از او
نویسنده
چکیده مقاله:
قوامی رازی، شاعر شیعی روزگار سلاجقه، تنها شیعیسرای سدۀ ششم است که نسخهای از دیوانش خوشبختانه برجای مانده است. این نسخه در موزۀ بریتانیا نگهداری میشود و همان است که اساس تصحیح دیوان شاعر به کوشش سید جلالالدین محدّث ارموی در سال 1334 قرار گرفت. نسخۀ مزبور از ابتدا و نیز اواسط، افتادگیهایی دارد که نشان میدهد بخشی از اشعار قوامی از آن ساقط است. رفتهرفته با بررسی محتویات سفینههای شعری، اشعاری از قوامی یافت شد که اثبات کرد نباید از بازیابی برخی سرودههای گمشدۀ او ناامید بود. در بررسی پیش رو، وضعیت نسخۀ بریتانیا، انتساب سرودههای بازیابیشده به قوامی رازی، دستهبندی قصاید قوامی و نیز عرضۀ متن یک قصیدۀ نونیۀ بازیابیشده از او، مدّ نظر بوده است. قصیدهای که در این نوشتار عرضه خواهد شد، به سبب اشتمال بر انتقادات تند از مظاهر اجتماعی و سیاسی عصر سلاجقه، در میان سرودههای برجایمانده از شاعر برجستگی دارد و به نظر میرسد در همان حوالی عصر زیست او، سانسور و از دیوانش حذف شده است.
منابع مشابه
تحقیق در دیوان قوامی رازی
امیر بدرالدین قوامی رازی از شعرای قرن ششم هجری است. دیوان وی شامل 58 قصیده، 51 غزل، 4 ترکیب بند و 3 ترجیع بند است. شغل وی نانوایی بوده که در دیوانش اشاره های فراوانی به آن داشته است و تشبیه شعرش به نان از پررنگ ترین تشبیهات اوست. از میان شعرا به سنایی ارادت خاص دارد، در جای جای دیوانش به نام ایشان اشاره داشته و در مواردی خود را برتر از او دانسته است. در جوانی اوضاع مادی نابسامانی داشته و اشعارش...
15 صفحه اوللغات و ترکیبات در دیوان قوامی رازی
چکیده از آنجاکه فرهنگ نویسی موجب توسعه در تحقیق مباحث لغوی زبان فارسی می گردد و از این طریق مباحث تازه ای را در استعمالات زبانی نشان می دهد، بدیهی است که دانش لغت در زبان فارسی با این نوع پژوهشها کمال و گسترش می یا بد و از طرفی لغات و ترکیبات زبانی نشانگر اندیشه ی موجود در هر عصری می باشد که از جهت تاریخ تفکر و فرهنگ حایز اهمّیّت است . همچنین تدوین فرهنگ برای آشنایی با هر اثر ادبی کهن به ویژه ا...
15 صفحه اولسبک شناسی دیوان اشعار قوامی رازی
به رغم غلبه شاعران اهل سنت در قرن ششم، شعر شیعی و مدح و منقبت امامان شیعه مورد توجه برخی شاعران بوده؛ و قوامی رازی با وجود گرم بودن بازار مدح و ستایش پادشاهان بخش اعظم کار خود را به ستایش پیامبر اسلام، حضرت علی (ع) و مدح و منقبت خاندان رسالت اختصاص داده است . او با رعایت توازن و حفظ زیبایی شعر، هم به ذکر معارف اسلامی پرداخته و هم در این حیطه از عناصر هنری شعر یعنی صور خیال و تصاویر شاعرانه دور ...
ضرورت تصحیح دوبارة دیوان غیاث و سبکشناسی شعر او
غیاثالدین علی یزدی، متخلص به غیاث، شاعر و نقاش مشهور سدههای دهم و یازدهم هجری است که به سبب طراحی بر روی پارچههای زربفت به نقشبند معروف بود. غیاث افزونبر مهارت در هنر نقشبندی، در شاعری نیز توانا بود. دیوان او شامل مثنوی، قصیده، قطعه، رباعی، غزل است که تاکنون فقط یکبار به اهتمام حسین مسرّت در سال 1393 تصحیح و منتشر شده است. این جستار با بررسی این چاپ، ضعفها و نارساییهای آن را در چند بخش نش...
متن کاملدستنویس کلیات نزاری قهستانی در کتابخانۀ چوروم حسنپاشا و اهمیت آن در تصحیح و تکمیل اشعار او
نزاری یکی از شاعران معروف فارسی در قرن هفتم و هشتم هجری است که آثار متعددی در قالبهای مختلف از او باقی مانده است. غزلیات و مثنویها و رباعیات نزاری چاپ شدهاند، ولی سایر اشعار او، اعم از قصاید، قطعات، ترکیببند، ترجیعبند و مسمطها هنوز چاپ نشدهاند. از طرفی در برخی نسخههای بازیافته کلیات نزاری ابیات دیگری هست که در نسخههای چاپی نیست. یکی از این نسخهها، نسخة کلیات نزاری متعلق به کتابخانة چورو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 52
صفحات 35- 62
تاریخ انتشار 2013-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023